Tuesday, July 11, 2006

Sommer- vs vinterdyne....

Siden vi snart er i midten av juli var gårdsdagen dagen for å bytte fra vinterdyne til sommerdyne. Fornøyd og stolt gikk jeg og la meg under det tynne flaket av en dynetterlikning. Det er sommer og vinduer står oppe, frisk luft må til for å akkompagnere en skjønnhetssøvn.

Alt startet egentlig veldig bra, sengetøyet luktet friskt og nyvasket, puta lå godt under hodet mitt og flaket av en dyneetterlikning svøpte seg rundt kroppen min.
Søvnen begynte å pjuske meg i nakken og jeg er sikker på at jeg smilte søtt mens Ole Lukkøye dro meg inn i drømmeland.

Så begynte alt å gå galt....

Den mest levende drømmen besto i at jeg lå og sov på åpen gate uten klær. Mange har det å være naken i offentligheten som sitt mareritt, de har ikke forsøkt å sove på iskald asfalt naken.

Enhver bluferdighet blir erstattet med intense frysesmerter! I drømmen våknet jeg og fikk se en annen person som også lå på asfalten, denne hadde klær - masse varme gode klær. Som han selvsagt ikke ville dele, typisk menn! Så hutrende av kulde glir drømmen over i en annen fase, hvor jeg på nytt forsøker å legge meg, men klarer ikke å få kledd på meg nok. Jeg ender opp med ullsokker, stilongs og dunjakke med pels (og siden pels er for pelsdyr, så holdt det på å gå riktig galt). Men etter mye om og men faller jeg i søvn i drømmen.

Det neste på tapetet er vekkerklokka som ringer og jeg kan hilse en ny dag velkommen. Da oppdager jeg at det har vært onde alver på besøk i sengen min. De har hatt med seg mystiske midler som har gjort håret mitt helt rett. Ikke sånn litt rett, men ekstremt stritt! Siden jeg ikke er født med stritt hår er eneste forklaring at jeg under denne dyneetterlikningen har fryst så mye at onde alver har forsøkt å sette fyr på håret mitt med glattetenger...

Konklusjonen er at vinterdyne tas opp til revurdering og jeg tør iallfall ikke bytte fra vinter til sommerdekk nå!

No comments: