Wednesday, July 26, 2006

Vestkantjævler!

Vi har alle våre fordommer og våre favoritter å stigmatisere. Jeg er den første til å innrømme at jeg har plenty med fordommer mot et visst folkeslag - de såkalte Vestkantjævlene.
I dag fikk jeg nok en gang bevis på deres totalt manglende sosiale intelligens og folkeskikk.

Scenario:
Et meget varmt, klamt og uutholdelig kontor. En Fnutte som drikker avkjølt økologisk te og sitter barbeint, mens hun håper at klokken snart blir tre eller noe spennende skal skje.
En eller annen må ha lest Fnutts tanker for telefonen ringer. Ivrig etter potensielt tidsfordriv kaster vår alles kjære Fnutt seg over telefonen og slenger på "jeg er vennlig, hyggelig og står til tjeneste" stemmen.

- Nå har du kommet til -------, mitt navn er -------
- Ja, jeg heter Christine og jeg har akkurat vært på--------- og brukt 2000,- kroner.
(her begynner vår heltinne og ane elger i mosen)
- Jaha, hva kan jeg hjelpe med?
- Også kom jeg ut og hadde fått bot på bilen min! (Ordet bot spyttes ut av velsminkede vestkantlepper) Jeg har selvsagt råd til å betale 500,- kroner, men dette er en prinsippsak altså, jeg er bare såå forbanna.
- Jaha, hva har du fått bot for?
- Altså, jeg kjører en en stor bil og jeg er litt usikker på parkeringen, så jeg har nok tatt to plasser. Men altså, det er midt i fellesferien og det var nesten ingen andre og jeg som bor i Bærum, men er oppvokst på ---------- og legger igjen såå mye penger hos dere, får bot?
- Ja, vi har et parkeringssleskap som sørger for at parkeringsbestemmelsene blir overholdt.
- Men jeg så ikke noe skilt! Er det ikke gratis parkering da?
- Det er store skilt ved innkjøringen til parkeringen...(Fnutt er nå lei seg for at hun har blitt trent i å vise mennesker overbærenhet) Og vi har gratis parkering, det var vel det med to plasser du fikk bot for?
- Jamen, hør nå her da. Jeg er meget holden og har en fin bil, det tror jeg faktisk provoserte parkeringsvaktene til å gi meg bot.
- Det er ikke lov å ta to plasser....
- Jeg har en stor bli og jeg legger igjen såå mye penger hos dere, at dette oppfatter jeg som meget smålig!
- Jaha...
- Jeg har tre restauranter og du skulle bare visst hvor mange penger jeg bruker hos dere!
- Hmhm...
- Også får jeg en bot bare fordi jeg har en stor bil og er litt usikker på å parkere den. Hadde jeg bare visst at det var ulovlig, ville jeg sikkert parkert bedre!
- Jaha...
- Jeg er bare såå sint og kommer ikke til å handle mer hos dere!
- Hmhm....

Sånn fortsetter det i 40 - førti - minutter, før vestkantjævelen skjønner at jeg ikke har noe med saken å gjøre. Avslutningsvis etter 40 - førti - minutter med kjeft og sosialt snobberi avslutter damen med å si at hun bare måtte få ut sinnet sitt!
Og hva er vel bedre enn å skjelle ut en helt vanlig arbeider på en dag med over 30 grader fordi hun selv hadde gjort en feil? Ikke vet jeg...

Hadde det hele sluttet her hadde jeg sikkert ikke giddet å blogge om det, men det går vel 10 minutter før moren hennes kommer innom kontoret mitt! Hun fortsetter der datteren slapp og gir meg en fabelaktig skyllebøtte for at denne bemidlede datteren, som tydeligvis har stumperumpen full av fjelldollar, har fått bot fordi hun har så stor bil at den er dessverre litt vanskelig å parkere.

"Hun pusser opp huset sitt og hadde tenkt å bruke flere hundretusen hos dere." "Jaha..."

Ok, grunnet lyst til å ha jobb en liten stund til og fordi jeg vet jeg ikke kan skjelle ut "kunder" får jeg heller få det ut her.

Vestkantjævelen og hennes monsterbil trenger en grundig opplæring i oppførsel og normal folkeskikk. Jeg vil anbefale at hun kjører ut av veien asap, ødelegger bilen og knekker minst et par bein. Videre håper jeg hennes eventuelle barn drukner og mannen hennnes får en grusom sykdom av elskerinnen sin som gjør at tingen faller av. Jeg håper håret hennes faller av og hun blir smellfeit med dårlig ånde. Jeg håper moren hennes så fort som svint vil få en ond sykdom og kreperer, grav henne ned så fort som mulig.

Og skulle ikke dette være nok, får man håpe at vestkantjævelen en dag møter Fnutt igjen - i en situasjon utenfor jobb, slik at de i all minnelighet kan bli enig om hvordan oppføre seg mot sine medmennesker. Fnutt vil stille i enhver mørk bakgate med skumle hensikter når som helst!

Nå må vi snart få litt regn også kjenner jeg....

1 comment:

Anonymous said...

Jeg kjenner godt til de der. Og jeg har en viss avsmak for det folkeslaget selv! Jeg kan ikke si annet enn: de forsvinner aldri og alt du kan gjøre er å forestille deg Miss.Piggy som snakker og muligens dra litt på smilebåndet av den grunn :P